بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰن ٱلرَّحِيم
Demi masa. Sesungguhnya semua manusia didalam kerugian. Kecuali yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta kesabaran.
(Surah Al-‘Asr)
___________________________________________________

Teman akan kembali , InsyaAllah..

Monday, April 25, 2011

Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera Semua. InsyaAllah, ada rezeki teman akan kembali memBLOG dalam masa terdekat. Wallahualam.

Baca Sepenuhnya.. “Teman akan kembali , InsyaAllah..”  »»

Waspada Rakyat Negeri Perak ..

Tuesday, December 1, 2009



Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera Semua


Pertama sekali mungkin agak terlewat sedikit teman ingin mengucapkan Salam Aidiladha buat semua rakan-rakan yang sudi menjenguk blog teman walaupun meratapi blog list yang ada. Juga buat semua 'abang-abang' dan 'kakak-kakak' blogger yang lain. Alhamdulillah hari ini insyaAllah teman nak berkongsi serba sedikit cerita yang mungkin ada betulnya dan mungkin ada cacat celanya. Wallahualam.

Sekian lama teman di negeri orang (Pulau Pinang).Sesekali je teman pulang ke Manjung(Perak) menjenguk keluarga di sana. Dan bila sesekali tu balik ke Perak. Dapatlah beberapa info dari rakan-rakan yang bekerja di sekitar negeri Perak ni. Terutamanya ketika tiba musim banjir tempoh hari di beberapa lokasi di Perak.Pelbagai situasi yang berlaku dan pelbagai juga janji ditabur oleh pimpinan kerajaan negeri Perak (yakni Umno-BN) juga dari pimpinan kerajaan persekutuan.

Mulanya tiba musim hujan yang tidak berhenti. Di satu kawasan sekitar negeri Perak ni senantiasa dilanda banjir saban tahun. Pelbagai usaha untuk mengelakkan banjir lebih teruk di kawasan ini dibuat namun kuasa Allah s.w.t hendakkan ianya berlaku. Baru-baru ini, tempat yang dikenal pasti banjir tersebut lambat sedikit menerima kunjungan dan bantuan pimpinan negeri, cuma ADUN kawasan yang berkaitan nampak prihatin , mungkin kerana kawasannya. Namun usaha ADUN tersebut dipertikaikan satu pihak ni. Antaranya katanya bergambar dengan sebuah jabatan kerajaan berkaitan dengan pemberian sedikit sumbangan, bukannya dari sumber ADUN itu sendiri tapi kononnya hanya untuk mendapat nama dan tempat di hati penduduk.

Namun yang demikian, salah seorang kakitangan jabatan berkenaan menafikan penglibatan dan membidas pihak berkenaan , mana ada bergambar dengan ADUN demikian kononnya sumbangan tu jabatan berkenaan punya dan sebagainya. Tidak berlaku pun perkara tersebut. Sumbangan dibuat atas keikhlasan ADUN tersebut. Ini diakui sendiri oleh kakitangan tersebut yang kebetulan bertugas di kawasan berkenaan. Macam la yang depa tu guna sumber sendiri beri sumbangan. Walhal jabatan tersebut sendiri tidak cukup peruntukan atas sebab pergolakan yang berlaku dalam negeri. Lagipun nak beri sumbangan pun sepatutnya perlu diteliti dan disiasat adakah mereka betul-betul layak menerimanya.

Kepada cerita untuk yang layak menerimanya pula ni, sebuah lagi jabatan berkaitan ditekan dan dipaksa untuk memberi sumbangan kepada mereka yang mendapat tanda tangan dan cop ketua-ketua cawangan parti mereka. Tidak kira la mereka ni dari golongan yang tidak sepatutnya diberi bantuan. Dalam kes ni, apabila disiasat dan diteliti ramai dari golongan tersebut tidak layak menerima bantuan kerana mereka tidak tergolong dari kalangan mereka yang susah dan berpendapatan rendah. Namun bila dapat tahu 'geng' ni tak dapat, mulalah kakitangan dari jabatan ni dipanggil mengadap , mengapa orang ni tak dapat? Dah tak layak. Masih mampu. Cari lah yang betul-betul susah. Masih tidak berpuas hati pihak ini. Bantulah mereka yang lebih memerlukan. Jangan kerana perbezaan politik , tanggungjawab anda kepada rakyat diabaikan. Entahlah. Semua nak dapat nama, populariti dan tempat. Kasihan kepada kakitangan jabatan berkenaan.

Baru-baru ni juga di kawasan berkenaan Menteri Kewangan Kedua , Ahmad Husni turun padang melihat kawasan. Khabarnya diiringi seorang ketua bahagian UMNO kawasan sebelah. Ketua bahagian kawasan tersebut dipinggirkan. Mungkin sebab dah kalah masa PRU tu, ataupun bukan pilihan parti. Wallahualam. Ketua bahagian ni dilihat lebih cenderung melawat kawasan ini, diperkenalkan kepada semua warga tempatan ketika memberi ucapan , program dan sebagainya. Dengarnya akan menggantikan ketua bahagian kawasan itu untuk bertanding nanti. HA! Lihat, mereka sudah mula menggerakkan jentera mereka. Pakatan Rakyat harus waspada. Petugas-petugas diharap lebih bersedia nanti. Semasa kunjungan Ahmad Husni ni pelbagai janji ditaburkan dengan wang ringgit, jalan raya dinaik taraf, sekian juta , tak cukup dinaikkan lagi sekian juta. Sumbangan ni sekian juta. Dan pelbagai lagi la. Katanya program kerajaan persekutuan ingin membantu warga tempatan. Tidak dijemput pun ADUN kawasan berkenaan yang sebenarnya telah menang di situ. Yang dijemput Ketua Bahagian parti-parti yang menyokong mereka serta orang-orang mereka la. Siap akhir sekali berkumandang lagi BN. Yang seorang kakitangan jabatan berkaitan yang teman temui terpaksa join sekali walaupun tidak berminat. Ramai kakitangan kerajaan dipaksa meramaikan program tersebut. Kononnya sokongan kepada mereka sudah kukuh dan bertambah kuat. Justeru PRK Negeri Perak ini mereka mungkin berkeyakinan boleh mendapat tempat di hati rakyat. Pigidah!

Ini baru satu kawasan info teman dapat, rasanya sama juga di lain tempat berlaku perkara ini. PRK Negeri Perak semakin hampir. Pakatan Rakyat harus lebih bersiap sedia dan berhati-hati. Pelbagai serangan dan modal akan digunakan UMNO-BN dalam merealisasikan impian mereka ini. InsyaAllah kiranya kita ingat tujuan kita, bekerja keras dan tidak jauh menyimpang, Pakatan Rakyat boleh merampas kembali negeri Perak dengan lebih terhormat. Tidak seperi UMNO-BN, menubuhkan kerajaan haram negeri Perak selepas 3 ADUN Pakatan isytihar keluar parti jadi bebas dan menyokong BN.

Lihatlah wahai rakyat negeri Perak. Sepanjang rampasan kuasa yang telah terjadi, apa yang mereka lakukan untuk mentadbir negeri dan kebajikan rakyat? Hanya untuk mengisi perut mereka sahaja , adapun yang dilakukan hanya untuk mendapat nama dan tempat semata-mata. Itupun banyak perancangan dan idea Pakatan Rakyat yang memerintah sebelum ini digunakan. Sungguh jijik dan kotor cara mereka merampas hak rakyat yang mengundi Pakatan Rakyat. InsyaAllah kita akan jatuhkan mereka sehingga tiada apa yang mereka boleh lakukan selepas ini.

Wallahualam

Baca Sepenuhnya.. “Waspada Rakyat Negeri Perak ..”  »»

Konvensyen Blogger PAS 2009

Friday, November 20, 2009

Dipetik dari blog IBNUHASSAN



Blog merupakan medium alternatif terpenting yang memberikan kelebihan kepada mana-mana individu, kumpulan dan organisasi bagi membina imej dan pengaruh. Blogger pula merujuk kepada individu yang mengendalikan Blog.

PAS memandang positif kewujudan blog sebagai medium bagi menghadapi peperangan siber disamping menyebarkan dakwah. Namun kebanyakan blogger PAS yang ada, tumbuh meliar tanpa panduan dari peringkat kepimpinan PAS hingga menjadikan dunia blog sebagai medan yang mendatangkan kerugian kepada PAS.

Maka satu konvensyen Blog dicadang untuk diadakan bagi mengenal pasti blogger sebenar PAS dan memberikan perkongsian maklumat serta panduan berguna untuk mereka memberikan sumbangan yang lebih bermakna buat PAS.

Objektif

1. Menghimpunkan dan mewujudkan Kelab Blogger PAS yang aktif
2. Memberikan kefahaman tanggungjawab dan hala tuju Blogger PAS

Tarikh : 20 Disember 2009
Tempat : Markaz Tarbiyyah PAS, Taman Melewar
Masa : 8.00 pagi-1.00 petang
Pendaftaran : RM10.00 seorang

Peserta

1. Terdiri dari kalangan ahli PAS yang berdaftar. Pendaftaran awal akan dibuat bagi mengesahkan setiap peserta adalah ahli PAS dan maklumat berikut akan direkodkan. Sila daftar melalui emel atau fax di talian 03-26937227 sebelum tarikh 11 Disember 2009 bagi memudahkan kerja-kerja pengurusan.

Nama
No. Ahli PAS
No. HP
Alamat Blog
Email

2. Jemputan khas kalangan Blogger Mahasiswa dan Penyokong PAS

Tentatif Program

8.00-Pendaftaran Perserta.
8.30-Ucapan Aluan Oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Ust Idris Ahmad
8.45-Ucaptama Perasmian & Pelancaran Kelab Blogger PAS Oleh Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
"Harapan dan Cabaran Buat Blogger PAS"
9.30-Rehat
9.45-Pembentangan Kertas Kerja 1-Ust. Ghani Shamsuddin
"Memahami Potensi Blog dan Media Baru Dalam Gerakan Dakwah dan Politik PAS"
9.45-Pembentangan Kertas Kerja 2-Ust. Nasaruddin Hassan Tantawi
"Blog Sebagai Medan Dakwah Bukan Fitnah"
10.45-Sesi Diskusi kumpulan
11.45-Pembentang Cadangan /resolusi terhadap aktiviti Kelab Blogger PAS
12.45-Makan Tengahari
Bersurai

* tertakluk kepada pindaan
--------------
Kelab Blogger PAS dicadang untuk ditubuhkan dan pengerusinya diletakkan dalam senarai Ahli Mesyuarat Lajnah Penerangan PAS Pusat.

Baca Sepenuhnya.. “Konvensyen Blogger PAS 2009”  »»

Kenyataan Media Dewan Pemuda PAS Perak

Tuesday, November 3, 2009

Kenyataan Media (2 November 2009)

NIZAR LAWAN ZAMBRY: HANYA ARTIKEL 72 SEBAGAI BUKTI

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) yakin Artikel 72
Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan kesahihan sebarang
prosiding di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) di mana-mana
negeri tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana mahkamah adalah
bukti yang kukuh tentang kedudukan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar
Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sebenar dan sah di sisi
Undang-Undang kerana penggugurannya telah di buat di luar DUN
Perak.

Mahkamah Persekutuan yang akan mendengar rayuan Mohammad
Nizar pada 5 November ini mesti berpandukan kepada Artikel 72 ini
kerana hanya keputusan yang dibuat melalui usul dan undian tidak
percaya sahaja kepada Menteri Besar di dalam DUN Perak akan
melucutkan jawatan tersebut. Perkara yang mesti ditekankan adalah
keputusan yang mesti diluluskan di dalam DUN dan bukannya di luar
bidang kuasa DUN itu sendiri.

DPPN Pk amat berkeyakinan bahawa Hakim-Hakim yang akan
diberikan mandat untuk membuat keputusan bagi rakyat Perak
seluruhnya akan membuat satu keputusan yang adil demi demokrasi
di dalam Negara kita yang dicintai ini. Akan menjadi satu sejarah
yang akan rakyat dan dunia akan melihat keputusan yang akan di
buat oleh Hakim-Hakim tersebut kelak.

Jesteru, DPPN Pk meminta seluruh rakyat yang cintaikan demokrasi
supaya bermunajat kepada Tuhan demi keputusan yang terbaik
untuk rakyat Perak. Untuk yang beragama Islam, DPPN Pk meminta
supaya menunaikan Solat Hajat dan Berpuasa Sunat untuk kita
sama-sama memastikan keputusan berpihak kepada kebenaran dan
keadilan.

DR. RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Sumber: http://dppperak.blogspot.com

Baca Sepenuhnya.. “Kenyataan Media Dewan Pemuda PAS Perak”  »»

Kenyataan Media Dewan Pemuda PAS Perak

Friday, October 30, 2009

Kenyataan Media (29 Oktober 2009)

SIDANG DUN PERAK: BIAR RAKYAT TENTUKAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) kesal denga laporan media terhadap sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak semalam dan disamping terus-menerus menyerang Pakatan Rakyat (PR) Perak.

DPPN Pk mempersoalkan ketelusan media di dalam melaporkan kejadian sidang DUN Perak yang jelas mengikut skrip UMNO / Barisan Nasional (BN).

DPPN Pk juga amat kesal dengan dengan kenyataan oleh Ketua Polis Perak Datuk Zulkifli Abdullah yang terus menafikan kekerasan terhadap Speaker V. Sivakumar semalam sedangkan beberapa akhbar berbahasa Cina dengan jelas menunjukkan insiden Speaker V. Sivakumar dikasari. Oleh itu DPPN Pk berharap satu siasatan di jalankan bagi meneliti penafian oleh Ketua Polis Perak akan insiden tersebut.

DPPN Pk meminta semua pihak perlu ikhlas untuk membantu menyelesaikan krisis Perak ini bersama-sama. Persoalan yang ada ialah samaada Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir, Pegawai Kerajaan yang diberikan kuasa atau semua Parti Politik perlu duduk semeja jika ikhlas untuk menyelesaikan konflik ini.

DPPN Pk sekali lagi merayu agar biarlah rakyat tentukan krisis ini dengan jalan demokrasi. DPPN Pk juga menyeru supaya demokrasi di Perak ini dipulihkan dan tidak akan dimatikan oleh pihak yang tamakkan kuasa berdasarkan Perlembagaan Negara.


DR. RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

Sumber: http://dppperak.blogspot.com/

Baca Sepenuhnya.. “Kenyataan Media Dewan Pemuda PAS Perak”  »»

Sidang DUN Perak - ADUN PR dihalang memasuki Dewan.

Thursday, October 29, 2009



Sumber : MKini



Ini teman copy paste dari blog PerakExpress komen sorang pengunjung di sana tentang video atas ni.

"Berita Harian 29 Oktober 2009 buat lawak. Diberitakan bajet telah diluluskan sebulat suara oleh ADUN BN manakala ADUN PR telah memboikot persidangan. Manakala disebelah berita tersebut disiarkan gambar ADUN PR dihalang oleh Polis dari memasuki Dewan.

ADUN PR memboikot atau dihalang ? Hanya Berita Harian boleh jawab…."

Baca Sepenuhnya.. “Sidang DUN Perak - ADUN PR dihalang memasuki Dewan.”  »»

Perak .. Oh Negeriku..

Sunday, October 25, 2009


Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera Semua

Pertama sekali alhamdulillah, syukur kepada hadrat Ilahi, Pelancaran Pemuda Pakatan Rakyat Perak dapat dijayakan walaupun terdapat pelbagai halangan yang menimpa semalam. Teman terlepas peluang untuk sertai di atas sebab-sebab teknikal yang tidak dapat dielakkan. Namun menurut sumber-sumber rakan-rakan bloggers dan teman-teman, pelancaran pemuda Pakatan Rakyat dapat dilaksanakan walaupun tidak ramai yang dapat melepasi sekatan-sekatan jalanraya dan sebagainya. Tahniah diucapkan.

Menurut sumber juga, beberapa biji bas yang membawa Muslimat PAS juga ditahan di beberapa lokasi, di mana muslimat juga membuat pelancaran Muslimat di Seri Manjung. Namun info seterusnya belum lagi teman dapat. InsyaAllah blog-blog yang teman ikuti ada melaporkan dan terlibat secara langsung dalam kedua-dua program tersebut.

Perak.. Oh Negeriku..

Berbalik pada topik post teman kali ini. Negeri Perak Darul Ridzuan .. yea.. oh negeriku.. Apa yang melanda negeriku ini? Sidang DUN dijadualkan pada 28 Oktober ini. Adakah sidang ini akan menimbulkan kekecohan sepertimana sidang 7 Mei yang lepas? Semestinya sidang kali ini akan terus hangat, dengan adanya 2 Speaker dan 2 MB. Bolehkah bajet 2010 diluluskan oleh kerajaan haram BN Perak ini? Sama-sama kita nantikan. Dengar kata kali ni tahap keselamatan yang dirancang oleh pihak SUK dan kerajaan haram BN amat besar. Kononnya bagi menghindari dari sebarang kekecohan. Padahal dari sudut lain, mereka sebenarnya gentar dengan Pakatan Rakyat dan juga rakyat yang telah menolak mereka sewaktu PRU-12 dahulu.

Kemungkinan DUN Perak akan dibubarkan November ini? Ada kemungkinan dan mungkin juga tidak. Namun BN dan media perdana mereka sudah menggambarkan bahawa Pakatan Rakyat kini sudah goyah dan berpecah. Mereka menggunakan PRK Bagan Pinang sebagai senjata mereka. Baru menang sekali dah kecoh! Tahula majoriti besar! Siap dalam Bajet 2010 pun si Najib nak banggakan lagi pasal Bagan Pinang. Nak bentang bajet sudahlah. Gagasan la 1Malaysia la. Apa saja la. Hehe..

Pasal Bubar DUN Perak, kemungkinan yang ada kerana ialah SPR yakni salah satu komponen mereka ni sudah pun membuat 'update' pemilih yang baru , baru-baru ini. Dan daftar pemilih pun sudah dipaparkan. Juga di negeriku ini, sudah digerakkan oleh kerajaan haram BN ni pelbagai usaha, kerja dan orang-orang mereka untuk bersiap sedia. Namun Pakatan Rakyat sudah lama bersedia. Dengan baru-baru ini, kerajaan haram BN bersama Najib membuat pelancaran 1Malaysia di Ipoh dengan harapan sokongan rakyat kembali kepada BN dan ingin menunjuk kepada rakyat Perak kononnya rakyat sudah mula menyokong mereka di sini.

Perak Oh Negeriku.. akan bersambung lagi ...

Wallahualam

Baca Sepenuhnya.. “Perak .. Oh Negeriku..”  »»

Pelancaran Pemuda Pakatan Rakyat Perak

Friday, October 23, 2009

YB Wong Kah Woh,Ketua Pemuda DAP Perak(DAPSY). Ust. Zawawi Hasan, Ketua Pemuda PAS Perak (DPP) YB Yunus Jamhari,Ketua Pemuda PKR Perak (AMK)

Anda Semua Dijemput Memeriahkan Pelancaran Pemuda Pakatan Rakyat (PR) Perak di Lumut Sabtu (24 Oktober 2009) ini Jam 10 pagi.


Agenda Pelancaran Pemuda PR Perak
------------------------------------------
Sabtu, 24 Oktober 2009

8.00 Pagi
Semua peserta bermula edar risalah di zon masing-masing

8.30 Pagi
Bertolak ke Lumut (Terutamanya yang dari jauh)

10.30 Pagi
Berkumpul Di Tokong Cina di pekan Lumut

11.00 Pagi
Ucapan Ketua-Ketua Pemuda PR

12.30 Pagi
Ucapan Perasmian oleh Dato' Seri Nizar

2.00 Ptg
Bertolak Ke Pangkor

3.00 Ptg
Ceramah Pentas Anak Muda

5.00 Ptg
Edar Risalah di Pangkor

6.00 Ptg
Bersurai

Baca Sepenuhnya.. “Pelancaran Pemuda Pakatan Rakyat Perak”  »»

Malaysiakini